sâmbătă, 14 mai 2022

Transformarea unui locomotive analogice intr-una digitala (1)

    In articolul anterior am prezent primele mele teste cu sistemul digital de comanda pentru locomotive si macazuri, dar mai se pot controla si alte periferice (lumini, bariere, etc).

     Pentru a avea o imagine de ansamblu cat mai realistica, am folosit o veche locomotiva Piko E6905, scara 1:87 (H0), cu lipsuri


care, in stare buna, ar fi aratat cam asa
   Alegerea nu a fost tocmai fericita, deoarece e locomotiva mica,cu foarte putin spatiu liber in carcasa, asa ca am insistat pe partea tehnica, in aceasta prima faza, dupa cum se vede, in comparatie cu placa "DCC ready":
   Dupa cum am prezentat in articolul anterior, o locomotiva analogica, are o schema foarte simpla:
avand in serie cu motorul, la fiecare borna cate o bobinuta.
    Un prim pas pentru trecerea la o locomotiva digitala clasica este conectarea unei placi "DCC ready", care permite functionarea pe sistemul de comanda analogica (adica tensiune continua 0-12V..15V):
   Aceasta placa "DCC ready" are o mica placuta adaptoare
care se scoate si se monteaza un decodor, in cazul meu NEM652 produs de LaisDcc
   Deoarece am observat ca acest decodor are, in afara, de functiile de baza (control motor si lumini fata / spate) inca 2 ("functie 1" si "functie 2"), schema mea de teste este
sau mai bine zis cam asa ar fi schema de test reala (detalii aici)
- fir rosu: la prima sina
- fir negru: la cea de-a doua sina
- portocaliu: la prima borna a motorului
- gri: la cea de-a doua borna a motorului
- alb: beculet de 12V sau led + rezistenta pentru lumina fata
- galben: beculet de 12V sau led + rezistenta pentru lumina fata
- verde: led + rezistenta pentru test sunet clopotel (sunet motor)
- mov (fix neconectat la mufa de 8 pini): led + rezistenta pentru test goarna.
Nota: 
1) nu conteaza la care sina se conecteaza firele rosu, respectiv negru
2) firele portocaliu, respectiv gri se conecteaza astfel incat locomotiva sa se deplaseze in sensul corect (fata/inapoi).

   In prima faza, am scos cele 2 bobinute si am conectat placuta "DCC ready" cu decodorul NEM652, cele 2 leduri albe de directie fata/spate si cele 2 leduri de functii suplimentare inseriate cu rezistente de 2k2 (asta a gasit la momentul "zero")
  Am facut mai multe filmulete, cu locomotiva in teste cu statie digitala realizata cu Arduino folosind un utilitar de instalare a programului DCC++EX v.4.0.0 si consola de control fiind programul Engine Driver (pe telefon Android), ultimele fiind:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu