duminică, 27 iunie 2021

Compensare iluminat natural cu becuri

    Montajul de baza este foloseste un sistem cu fotorezistenta sau un buton, o comanda sau contact de la un senzor extern pentru a compensa cu un bec sau 4 becuri reducerea luminii naturale la apunerea soarelui si apoi cresterea la rasaritul soarelui.


    Montajul de test, facut de mine deriva din cel al instalatiei electrice pentru o jucarie si am facut mici modificari, doar la comanda, unde am pus o rezistenta de 10k la plus si buton la masa, pinul comun fiind la A0. In mod optim ar fi o fotorezistenta pusa la plus si o rezistenta de 10k la masa, pinul comun fiind la A2, montajul este un divizor rezistiv si pentru cazul cand lumina solara pe fotorezistenta este suficienta, tensiunea pe pinul analog A0 este crescuta deoarece rezistanta senzorului este mica, iar noaptea, pe pinul analogic este tensiune redusa, deparece rezistenta senzorului este foarte mare, deci la apasarea butonului pot simula conditiile de noapte.

   Schema initiala era cam asa, ea findu-mi trimisa de cineva de pe facebook, in care cele 4 leduri controlau 4 rezistente ce intrau in circuitul de comanda al unui triac/tiristor. Din pacate, trimitandu-i sketch-ul testat mi-a raspuns ca nu functioneaza, fapt ce m-a determinat sa-i zic cateva cuvinte de "multumire" si sa-l blochez... ulterior nu am mai dat de el, dar nu cred ca e o pierdere mare pentru mine 😇, dar mi-am adus aminte ca modul de iluminare ca acesta e util pentru acvarii sau sisteme de sere pentru a mari viteza de crestere a plantelor, asa ca am zis ca e util cuiva, canva...

    Schema testata de mine este
    Prima varianta, este aceea cand am folosi un sistem de a controla 4 becuri de putere diferite, gen primul de 15-25W, al doilea de 50W, al treilea 75W si ultimul de 100-120W sau un bec de 100-120W cu control in 4 trepte. Programul scris de mine este autolight_4ch_ldr.ino si daca este ziua, nu este nici un bec aprins, apoi scade nivelul de iluminare pe senzor sub pragul impus, se aprinde primul bec, la 10 minute, se stinge primul, aprinzandu-se al doilea, dupa inca 10 minute, se sringe al doilea bec si se aprinde al treilea, la 10 minute se stinge al treilea si se aprinde al patrulea, ramanand aprins pana trecerea la nivelul de zi, cand se repeta procesul, dar invers.
    In cele 2 filmulete se vede mai bine modul de lucru, doar ca timpii i-am pus la 2 secunde, in loc de 10 minute
   Ulterior, am zis ca ar merge sa se foloseasca 4 becuri identice, asa ca se vor aprinde, una, doua, trei sau 4 simultan, in acest caz programul folosit este autolight_4ch_ldr2.ino si modul de functionare se vede in cele 2 filmulete:
    O varianta mai frumoasa este cea cu control PWM al unor becuri sau comanda unghiului de comanda a unui triac, dar asta cu alta ocazie.

PS: timpul de tranzitie se face din variabila tpled
- 10 minute (echivalentul in ms)
- 2 secunde (echivaletul in ms)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu