joi, 3 martie 2022

Sistem automat pentru control deplasare fata-spate a unei locomotive analogice

english version

     Din lipsa de spatiu pentru a ma "juca" cu trenuletul electric in posesia caruia am intrat, a trebuit sa realizez un sistem de comanda automata, care deplaseaza locomotiva dintr-un capat in altul a lui linii drepte. Capetele de cursa sunt sesizate cu module cu infrarosu, de fapt pozitiile de franare, ddeoarece oprirea nu e instantanee datorita inertiei mecanice, ca si in cazul real, cand se apasa frana, dar oprirea efectiva este dupa cativa metri.

   Pentru a nu reinventa roata, am cautat pe internet proiecte similare, primul gasit fiind prezentat in filmuletul I Made an Automated Model Train With An Arduino avand sketch-ul la https://github.com/DIYandDigitalRR/arduino-automated-railroad doar ca foloseste comanda directa, fara pornire si franare lenta, eu am simulat functionarea impingand manual o locomotiva, dupa cum se vede in filmuletele, in care am folosit programul modificat automated_model_train_1.ino

sistem control automat locomotiva (du-te/vino)

Automatic Model Train (test)

apoi am dat de un blog corean, unde este articolul Back-and-forth train control by Arduino with IR sensor

care indeplineste toate "cerintele" mele, pornire si oprire lenta la du-te/vino pe sina.
   Programul adaptat de mine este controlled_model_train_1a.ino si prima data am facut o simulare cu un vagon impins cu mana, dupa cum se vede in filmuletele:
apoi am realizat montajul real folosind o sina flexibila de 90cm, suficienta pentru teste si care incape pe pervazul ferestrei.
   Schema montajului este
in care am adaugat un modul cu L298 (punte H dubla, la care folosesc doar jumatate), pe langa cele 2 module detectie capete de cursa cu infrarosu si cele 4 leduri inseriate cu rezistente.
   Am folosit acelasi sketch, mentionat mai sus si primele teste sunt prezentate in filmuletele:
apoi am conectat un osciloscop pe alimentarea sinei, pentru a se vedea alimentarea cu sistem PWM cu varierea factorului de umplere:
    Dupa cum se vede din filmulete, am folosit tensiune redusa pentru a avea o viteza mica, datorita lungimii utile mici a sinei si a inertiei mecanice.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu