joi, 11 august 2016

Modul de pornire/oprire motor masina

   Inlocuirea comutatorului de pornire motor sau oprire de la masina cu un sistem electronic (buton fara retinere) este ceva interesant...
 
   Pe comutator pozitiile sunt:
- LOCK (repaus, oprire);
- ACC (accesorii, doar foarte putini consumatori alimentati);
- ON (contact, consumatorii alimentati);
- START (comanda demaror).
   Pentru inceput am facut un montaj de test:
   Led-urile au urmatoarele culori, la testele mele:
- led galben - pozitia ACC
- led verde - pozitia ON
- led rosu - pozitia STARTER
- led alb - simuleaza starea de pornit a motorului
   In prima faza, am scris un sketch (car_engine_control_ver1.ino) , care la alimentare are toate ledurikle stinse
la o apasare scurta a butonului fara retinere, aprinde led-ul galben, corespunzator pozitiei ACC (accesorii)
la urmatoarea apasare, se aprinde si ledul verde, corespunzator pozitiei ON
dupa care la o apasare lunga aprinde pentru cca. 2 secunde led-ul rosu, corespunzator pozitiei STARTER (demaror), 
dupa care il stinge si se aprinde ledul alb, corespunzator pornirii motorului,
apoi la o apasare lunga a butonului se stinge ledul alb, ca si cum s- aoprit motorul, la 2 secunde se sting si led-urile verde si galben, pentru a intrerupe alimentarea consumatorilor.
   Am facut si un filmulet, numit sistem pornire/oprire motor autoturism
   Ulterior, am realizat ca e bine ca in caz ca se doreste sa se alimenteze doar niste consumatori fara a porni motorul, am pus si cazul cand dupa ce se trece in pozitiile ACC si ON sa revina la repaus daca se apasa scurt butonul, daca se apasa lung se porneste motorul. Sketck-ul care face aceste este car_engine_control_ver2.ino si in filmuletul sistem pornire/oprire motor autoturism (2) 
   Momentan modulul e in teste fiind alimentat din mufa USB a unui calculator, pentru teste pe masina trebuie un stabilizator de tensiune de 5V cum e cel de incarcator de telefoane mobile, iar pentru a avea si relee conectate as recomanda relee de 12V comandate de tranzistoare npn, nu module de relee de 5V, dar fiecare face cum vrea... si pe pinul de selectie (D2) se recomanda montarea a unui condensator de 0,1..0,47uF pentru a avea stari false...

PS: Articolul are o continuare...

14 comentarii:

  1. Interesant. Dar cum stie arduino ca a pornit motorul ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nu stie, "banuieste" doar.. trebuie citita tensiunea de pe baterie.. asta urmeaza la un modul de pornire pe timp de iarna

      Ștergere
    2. ma gandesc la un senzor de aer cu contacte. cand porneste motorul se face un vid si trage de membrana cu contacte. ca la ventilatorul de gaze arse pentru centrala termica.

      Ștergere
    3. modulele de pe piata masoara tensiunea pe baterie... dupa 30 secunde.. daca nu a crescut tensiunea pe baterie mai incearca o data...

      Ștergere
    4. si daca ai probleme cu bateria, sau cu alternatorul, va mai incerca o data, si atunci chiar va face "crrrrrr"

      Ștergere
  2. Am facut si eu unul, complet cu relee, bypass de chip, deschiderea usilor prin bluetooth + gsm module cu comanda prin sms. Daca vrei iti trimit codul

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. suna interesant... si eu ma gandisem la partea cu bluetooth cand sunt pe aproape de masina.. cu gsm e bine sa deconectezi luminile, sa zic asa daca le-ai uitat aprinse...

      Ștergere
    2. Nu era nevoie ca oricum imi suna masina daca deschideam usa sa ies cand erau farurile aprinse. Eu voiam s-o pornesc prin sms deoarece ideea principala era pornirea din casa pentru a se incalzi. Si cum am garaj subteran, bluetooth iesea din discutie. Aveam si push to start, functiona doar cand telefonul era conectat la bluetooth, ca sa nu o poata porni oricine apasa pe buton, pentru ca avand bypass de cip ar fi pornit. Bypass-erul trimitea codul catre calculatorul de motor si arduino actiona releele doar cu telefonul in preajma.

      Ștergere
    3. Salut. Mihai Blaga poti posta schema ?

      Ștergere
  3. pentru verificarea starii motorului....nu e mai simplu sa iei semnal de la turometru?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. posibil, depinde de masina...

      Ștergere
    2. Am incercat sa fac eu chestia asta, dar la masina care o aveam atunci, Ford Focus MK1, semnalul venea de pe bobina de inductie. Acolo erau tensiuni de 750V daca bine retin, asa ca i-am dat pace. Oricum mai nou dintii pinionului de angajare de la electromotor si dintii de pe volanta sunt facuti in asa fel incat daca volanta se invarte mai repede decat electromotorul(motorul a pornit cu succes), sa il "scuipe" afara, deci nu exista riscul de "crrrrrrr". Asa ca am pus electromotorul sa invarta 2 secunde dupa care sa se opreasca.

      Ștergere
  4. Mihai...m-ai putea ajuta si pe mine cu softul? As incerca si eu sa fac unul...Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  5. sunt in curs de implementare pe un peugeot 206. multumesc mult domnul Nicu pentru ideie e geniala

    RăspundețiȘtergere