vineri, 8 iulie 2016

Potentiometru MCP4261 cu variatie logaritmica

   Potentiometrul digital dublu MCP4261 cu 256 trepte pe care l-am prezentat intr-un articol anterior se poate folosi ca potentiometru cu variatie logaritmica pentru domensiu audio ca reglaj pentru volum.
   Despre modul de variatie al potentiometrelor de volum se pot citi in mai multe articole, dintre care mentionez:
MAXIM - TUTORIAL 838: Use a Linear Potentiometer to Create a Nonlinear Transfer Function for Audio Volume Control
TEXAS INSTRUMENTS: Controlling Volume - log pots
PremierGuitar - Taper Tricks
MAXIM INTEGRATED - APPLICATION NOTE 3996: Logging the Linear Digital Potentiometer
- EE Times: Design How-To Logging the linear digital potentiometer
MAXIM INTEGRADET - TUTORIAL 1828: Audio Gain Control Using Digital Potentiometers
Sonelec-musique.com - potentiometre
   Dintre toate, am folosit graficul din cel de-al doilea articol:
si am facut calcule pentru a afla ecuatiile celor 2 drepte (de culoare albastra), care aproximeaza acceptabil variatia logaritmica a unui potentiometru.
   Pentru prima zona de la 0 la 63% ecuatia este y=x/5, care a fost determinata din 2 puncte: 0 si x=50% unde y=10%, iar pentru a doua y=2,33*x-133,33 deoarece am 2 puncte cunoscute: x=70% y=30% si x=100% y=100%.
   Pentru teste am folosit aceeasi schema:
in care potentiometrul are pinii astfel:
   Am scris un sketch (MCP4261_lin_to_log_1.ino) pentru a testa modul de variatia si este acceptabil, dupa cum se vede in cele 2 filmulete:


   Cu cele 2 ecuatii, am calculat valorile pentru 16 trepte + "mute", realizand si un grafic cu variatia tensiunii de iesire functie de treapta:
   Am facut poze pentru versiunea de potentiometru cu 16 trepte, in care placa Arduino da comanda pentru treapta corespunzatoare si masoara si tensiunea pe divizorul rezistiv:
- "mute" - treapta 0:
- treapta 1:
- treapta 2:
- treapta 3:
- treapta 4:
- treapta 5:
- treapta 6:
- treapta 7:
- treapta 8:
- treapta 9:
- treapta 10:
- treapta 11:
- treapta 12:
- treapta 13:
- treapta 14:
- treapta 15:
- treapta 16:
   Facand un centralizator cu datele de intrare si cele de iesire, rezulta:
ca sunt niste eroari, dar sunt acceptabile, cel putin din punctul meu de vedere...
   Am mai facut un filmulet numit potentiometru MCP4261 cu variatie logaritmica (2) in care am filmat mai de aproape afisajul pentru a se vedea modul de variatie al tensiunii de iesire:
PS: Am mai facut 2 filmulete, cu o camera video de data asta, inainte erau cu un aparat foto:
potentiometru MCP4261 cu variatie logaritmica (3)
MCP4261 as logarithmic pot using Arduino (2)

2 comentarii:

  1. Felicitari. Am reusit o curba si mai apropiata de cea rosie cu valorile acestea:
    1
    2
    3
    4
    5
    7
    11
    17
    25
    38
    57
    86
    129
    194
    255

    RăspundețiȘtergere