joi, 7 iunie 2018

Control temperatura sera prin comanda a 2 ferestre electrice (partea a 2-a)

   Dupa ce am pus la teste reale prototipul am constatat ca sunt probleme la utilizarea a 2 motoare de curent continuu de tip auto (de stergatoare de parbriz), deoarece intern au minusul la carcasa.
   Am folosit metoda "izolarii" prin conectarea unor contacte pe cei 2 pini de alimentare, la fiecare motor, ceea ce a necesitat inca 3 module de cate 2 relee, schema completa ar deveni:
   Am realizat teste de functionale a partii de comanda, fara placa Arduino si fara comutatoare, dupa cum se vede in filmuletul automatizare sera
   Dupa  ce am costatat ca placile chinezesti pot avea probleme cu iesirile (nu toate "scot" 5V ci un 3,5V cand sunt in 1 logic), am schimbat pinii de comanda
   Acum exista si un comutator, cu 3 pozitii (deschis, automat, inchis), care are are montate  rezistente (capat 1 - rezistenta 1k - mijloc - rezistenta 1k - GND) ca divizor rezisitiv (daca comutatorul este pe mijloc tensiunea este la jumate - 2,5V, la o extremitate e 5V, iar in celalalt capat 0V.
   Programul 2windows_temperature_control_4b1.ino este cel folosit acum, senzorul de temperatura DS18B20 este tot la pinul A3,
   In mare, automatul da comenzi catre motoare, pe rand (niciodata ambele si datorita configuratiei releelor), urmeaza pauza, se comanda celalt motor, iar pauza.
   Pe modul automat (comutator pe mijloc, tensiune pe pin de comanda 2,5V), la temperaturi peste 30 grade Celsius, se da comanda deschiderii ferestre un timp estimat (dupa masuratori, timpul este de cca 25 secunde pentru deschidere/inchidere completa), apoi urmeaza o pauza, se comanda ulterior cealalta fereastra, iar pauza si ciclul se repeta. Deoarece in circuitul de comanda al releelor sunt limitatorii de cursa, chiar daca Arduino da comenzi, motoarele sunt oprite la cap de cursa.
   La temperaturi mai mici de 27 grade Celsius, automatul da comenzi de inchidere in aceeasi secventa: motor1 - pauza - motor2 - pauza.
   Pentru temperaturi intre 27 si 30 grade Celsius, automatul doar masoara temperatura si asteapta o perioada pana reciteste iar temperatura, apoi ia decizii (pentru un pic de animatie, apare un cronometru de la 100% catre zero).
   La trecerea pe comanda manuala de deschidere (din comutator - pozitie sus, de exemplu - 5V pe pinul de comanda), Arduino da comenzi de deschidere in aceeasi secventa ca si la modul automat.
   La trecerea pe comanda manuala de inchidere (din comutator - pozirtie jos - 0V pe pinul de comanda), Arduino da comenzi de deschidere in aceeasi secventa ca si la modul automat.
  Cateva poze cu informatiile de pe ecran:
   Am montat automatul in sera inlocuidu-l pe cel dinainte 
si am facut cateva teste,
dupa cum se vede in filmuletul test real automatizare deschidere ferestre sera.
   Schema folosita in prototipul de teste, pentru partea de comanda, este
iar partea de Arduino:

9 comentarii:

  1. Tare ideea, eu ma gandeam si conectarea unui anemometru, care sa deserveasca si la vanturi puternice/vijelii. Ar fi interesant daca ai trimite mai multe detalii si cu partea de actionare, a clapetelor de aerare

    RăspundețiȘtergere
  2. FELICITARI ! .daca avea si un anemometru sa inchida urgent la furtuna solarul era super

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc ! Acest montaj a fost realizat penteu un om pasionat si eu doar am conceput electronica si programul. Eu nu (mai) am timp si nici dispozitie pentru asemenea experimente, deoarece am vaxut pe net dejs filmulete cu copie a cestui sistem fars sa se indice sursa, iar un amic chiar a vazut intr-o sera un montaj din asta, care a fost cumparat la pret exorbitant, asa ca nu o sa mai punlic proiecte din care sa faca alti bani si mai ales sa se laude cu ele.

      Ștergere
    2. Eu as vrea sa faceti un proiect de supraveghere stupina, am ideile de dezvoltare, dar nu ma pricep la programare. Ar fi de mare ajutor apicultorilor, bineinteles contracost!

      Ștergere
    3. vedeti http://nicuflorica.blogspot.com/2016/05/sistem-de-alarma.html

      Ștergere
  3. Cu asemenea prezentari ajutati omenirea sa evolueze.
    Un gradinar ce are nevoie de automatizare, ori gaseste materiale usor de inteles si isi construieste singur automatizare, dupa care va multumeste, ori plateste diversilor comercianti preturile exorbitante mentionate de dumneavoastra.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Un gradinar nu are nici timp,nici cunostintele necesare pentru a face electronica (poate nu deosebeste curentul de tensiune),si daca are ceva bani cumpara de la altii,e mai economic.

      Ștergere
  4. Va salut! Am descoperit de ceva vreme mediul Arduino! M ar interesa sa fac un sistem de monitorizare stupina, de supraveghere impotriva intrusilor. Ati putea sa ma ajutati inyr un astfel de proiect!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. vedeti materialul de la http://nicuflorica.blogspot.com/2016/05/sistem-de-alarma.html

      Ștergere