ArduShop.ro

ArduShop.ro
cod tehnic.go.ro_02 reducere 5%, pentru vizitatorii paginilor mele !

luni, 28 aprilie 2014

Sisteme de comanda radio folosind HT12E si HT12D

   Sistemele de transmisie a datelor sau comenzilor la distanta scurta, si nu numai, trebuie sa fie cumva "codate" pentru evitatarea receptionarii unor comenzi false, de la un alt emitator sau de la un semnal aleator.
   Pe piata se gasesc mai multe integrate "pereche" care asigura codarea, resepctiv decodarea informatiilor transmise, iar eu m-am oprit la perechea HT12E/HT12D produsa de Holtek.
   Integratul codor de tipul HT12E se poate alimenta cu tensiune de la 2,4V pana la 12V, fiind utilizat inclusiv in telecomenzile alarmelor de masina sau pentru acces garaj.
   HT12E poate fi pus pe una din 28 adrese (A0..A7) si permite 4 comenzi (AD8..AD11), iar frecventa de lucru este functie de o resistenta externa si tensiunea de alimentare.
   O schema de aplicatie recomandata de producator este:
 iar una simplificata:
   Valoarea rezistentei externe se alege din graficul de mai jos:
   Eu vreau sa alimentez emitatorul de la 3V, deoarece nu am nevoie de distanta mare de comanda (cu cat tensiunea de alimentare este mai mare, emitatorul are puterea de emisie mai mare), iar frecventa de oscilatie recomandata in fisa de catalog (datasheet) este de 3kHz, rezulta ca trebuie sa pun o rezistenta de 820k.
   Partea de decodare cu HT12D are schema tipica de conectare:
   Tensiunea de alimentare este tot intr-un domeniu larg, de la 2,4V la 12V, iar adresele sunt tot 28, ca numar si 4 comenzi (D8..D11).
   Rezistenta externa se alege in functie de frecventa necesara pentru decodorul HT12D si de tensiunea de alimentare.
     In cazul meu, frecventa decodorului trebuie sa fie de 150kHz (de 50 de ori mai mare ca a codorului), iar tensiunea de alimentare o aleg a fi 5V (pentru a putea interactiona ulterior cu o placa Arduino), asa ca valoarea necesara este de 51k.
   Dupa cum apare si in schemele tipice, ele se pot conecta la module de emisie, respectiv receptie pe aceeasi frecventa (cele uzuale sunt pe 315MHz sau 433MHz).
   Cand m-am gandit sa le folosesc, am gasit pe piata, la TME, pe HT12E in varianta SMD, iar pe HT12D in varianta THT, clasica, asa ca am desenat cablajele dupa acestea:
2.mai.2014
   Am reusit sa asamblez un emitator si 2 receptoare sa vad cum se comporta si am facut si 3 filmulete: